Prawdy i mity o depresji – obalamy stereotypy

Na temat depresji funkcjonuje wiele nie zawsze i nie do końca słusznych stereotypów, czy wręcz przesądów. Poniższe zestawienie przygotowałam, abyś miał/a szansę skonfrontować własną wiedzę z faktami.

MitPrawda
Depresja to nie choroba tylko wymówka osób, którym się nie chce wziąć w garść.Depresja to choroba organiczna czyli taka, która ma swoje źródło w określonym organie a tym organem jest mózg. Dowodem potwierdzającym istnienie faktycznego problemu w mózgu ludzkim są obrazy z Rezonansu Magnetycznego na których widać wyraźną różnicę w aktywności określonych obszarów mózgu u osób zdrowych i tych dotkniętych depresją. Światowa Organizacja Zdrowia tak wypowiada się na temat depresji – WHO: Depresja to cicha epidemia
Myśląc pozytywnie można pozbyć się depresji.Samym pozytywnym myśleniem raczej depresji nie da się wyleczyć. Ponieważ choroba powstała na skutek zachwiania równowagi hormonalnej w mózgu to leczenie trzeba zacząć od przywrócenia jej do stanu pierwotnego. Posługując się analogią do innych chorób związanych z zaburzeniami hormonalnymi od osoby z nadczynnością lub niedoczynnością tarczycy nie oczekujemy że przywróci sobie prawidłowy poziom hormonów poprzez zmianę w myśleniu.
Na depresję chorują tylko kobiety.Depresja dotyka dwa razy częściej kobiety niż mężczyzn ale nie znaczy to że mężczyźni nie chorują na nią wcale. Coraz częściej pojawiają się głosy że zachorowalność u mężczyzn jest równie częsta ale ze względu na sposób wychowania oraz odmienne objawy /depresja/depresja-u-mezczyzn/ panowie nie zgłaszają się do lekarzy psychiatrów.
Ktoś kto choruje na depresję musi być smutny.Depresja ma wiele twarzy i nie zawsze podstawowym objawem jest smutek. Mężczyźni u których diagnozuje się depresję rzadko podają smutek jako jeden z symptomów, bardzo często natomiast mówią o atakach złości. U starszych osób depresja lubi przejawiać się w postaci mniejszej chęci do działania i licznych skarg na zdrowie. W przypadku nastolatków depresja bardzo często manifestuje się poprzez rozdrażnienie i problemy natury zdrowotnej np. bóle głowy, bóle brzucha itp.
Leki przeciwdepresyjne zmieniają osobowość.Zadaniem leków przeciwdepresyjnych jest przywrócenie równowagi hormonalnej w mózgu czyli powrót do stanu z przed choroby. W przypadku tego mitu można znów posłużyć się analogią do leków leczących problemy hormonalne tarczycy: czy one zmieniają osobowość?
Leki przeciwdepresyjne uniemożliwiają jazdę samochodem bo zmniejszają koncentrację i uwagę.Uwaga, koncentracja, pamięć, myślenie to tzw. funkcje poznawcze, które w ogromnym stopniu zależą od prawidłowego funkcjonowania mózgu. W depresji głowa pracuje na pół gwizdka bo ilość neuroprzekaźników czyli substancji odpowiedzialnych za przekazywanie impulsów nerwowych jest zbyt niska. Zjawisko to wpływa na pogorszenie się procesów myślowych, pamięciowych a także uwagi i koncentracji. Zadaniem leków przeciwdepresyjnych jest przywrócenie równowagi hormonalnej a co za tym idzie poprawa funkcji poznawczych.
Terapia psychologiczna w niczym nie pomaga ma tylko na celu uzależnić pacjenta od terapeuty.Terapia poznawczo-behawioralna jest jednym z najlepiej przebadanych klinicznie nurtów terapeutycznych i jednocześnie uznanym za najbardziej skuteczny w niektórych zaburzeniach. Każde schorzenie ma swój protokół terapeutyczny, w którym rozpisany jest schemat leczenia krok po kroku. Dzięki temu terapeuta wie na jakim jest właśnie etapie pracy i co ma zrobić dalej. Efekty terapii poznawczo – behawioralnej sprawdzane są za pomocą kwestionariuszy samooceny pacjentów oraz tak zwanych badań obrazowych czyli testów robionych przy użyciu specjalistycznego sprzętu w postaci rezonansu magnetycznego – http://www.pttpb.pl/102-nowosci-ze-swiata-nauki/990-tpb-a-badania-neuroobrazowe
Z depresji nie można się wyleczyćPrzede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z faktu że depresja występuje w bardzo różnym natężeniu. Im mniej obniżony nastrój tym szansa na wyleczenie jest większa. U niektórych chorych objawy łagodnej depresji ustępują samoczynnie inni decydują się na wizytę u terapeuty i za pomocą terapii pokonują chorobą u osób z silną depresją konieczne jest włączenie leków. Depresja jak każda choroba wymaga leczenia, szybko uchwycona i prawidłowo leczona daje szanse na prawidłowe funkcjonowanie.

Jeżeli poznasz prawdy i mity o depresji będzie Ci łatwiej zmierzyć się z tą podstępną chorobą. Nie ignoruj objawów i nie rezygnuj ze specjalistycznej pomocy – ale jednocześnie zdobywaj pomocną wiedzę. Edukacja pacjentów to jedna z podstawowych metod pracy w terapii poznawczo-behawioralnej.